Nuffnang Ads

Agoda Ads

Friday, September 19, 2014

Risau?!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Pagi tadi saya bawa Alisya pergi beli nasi lemak kegemaran saya di Gombak ni... Dalam kereta masih lagi terdengar Alisya sok sek sok sek... Kesian, semalam dia kena selsema...

Malam tadi dia batuk-batuk... Saya pula kena cirit birit... tak tau la apa yang silap makannya... Jadinya tak larat la saya nak bangun... Mr hubby bangun dan ambil ubat batuk, buka lampu dan suruh Alisya minum. Tak lama kemudian dia tidur... Lena...

Masa dalam kereta tu Alisya cerita pada saya...

Alisya: Mama, semalam masa abah buka lampu tu... Alisya RISAU...

Saya: Risau?! Kenapa risau...?

Alisya: RISAU la, sebab abah buka lampu... abah suruh  makan ubat warna hitam (ubat batuk)...

Saya: Ye la.. kena la makan ubat... kan Alisya batuk malam tadi...

Alisya: Ye la... patutnya abah tak payah la buka lampu... sebab lampu tu RISAU...

Dah... kenapa pula lampu yang risau?! Confuse saya dibuatnya... masa saya tengah fikir apa agaknya RISAU tu... Alisya cakap...

Alisya: Mama tak tahu ke RISAU?! RISAU tu, bila malamkan, kita buka lampu... lepas tu kita tutup mata macam ni (sambil tutup dua-dua mata dengan tapak tangan) kalau siang-siang pun boleh RISAU... sebab matahari tu kuat sangat!

Saya: Oh... itu SILAU sayang... SILAU... Risau tu lain... (baru la saya faham apa yang dimaksudkan RISAU oleh Alisya tu...)

Alisya: Ooo RISAU tu apa?!

Saya: Risau tu susah hati... Macam sekarang ni Alisya selsema, batuk... Mama risau la...

Alisya: Ooo, mama jangan risau... Alisya sakit sikit je... Nanti dah makan ubat elok la...

Alololo... bijaknya Alisya ni... Pandai pula dia aplikasi terus perkataan RISAU tu... Comei je... Alisya ni beza sikit dengan Faris... Alisya kalau nak suruh cerita atau elaborate sesuatu dia memang pandai... tengok la macam mana dia cuba explain perkataan SILAU pada saya tu...

Kalau Faris, dia kena cakap direct... Tak boleh ayat panjang-panjang... Kalau ayat panjang... Atau kita tanya macam-macam... Nanti dia sendiri pun confuse... (^_^)

Ye lah... lain anak, lain kemahiran dan kepakarannya ye dak?!

31 comments:

  1. Cepat Alisya belajar... terus pandai buat ayat guna RISAU... Bijak Alisya ni....
    Anak pompuan mmg cepat matang.. Tu yg kadang2 orang ingat Aisyah kakak dan Irfan adik.. padahal mereka beza dua tahun...
    Semoga Alisya cepat baik... amin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal nur... mmg nmpk kakak2 si aisyah dgn alisya ni... hehe

      Delete
  2. mama jangan RISAU ye ek SILAU ek RISAU... :)

    ReplyDelete
  3. bijaknya alisya, kak ana doakan alisya dan nora cepat2 sembuh ..amin. :)

    ReplyDelete
  4. Sy pun dok pelik knpa risau bila buka lampu..takut kah dia? rupa2nya silau..hehe..comel je..

    Berapa umur Alisya?

    p/s: salam kenal...first time dtg sini dr apps edit blog :-)

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Salam kenal ZN, thanks singgah sini...

      ZN, Alisya saya baru 4 thn... :D

      Delete
    2. kita berjiran tak..? heee...anyway saya kat bukit rambai... :)

      Delete
    3. Ooo bukit rambai... jauh la kot dak... saya di duyong.. :)

      Delete
  6. Replies
    1. Comel mmg comel... tapi kadang tu tak daya juga nak layan... hihihi

      Delete
  7. Hihii comel je ayat alisya.. pandai dia ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi... pandai pulak tu dia apply trs perkataan tu kan?!

      Delete
  8. sbb pemikiran org lelaki mmg ringkas kot ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm... betul la tu agaknya... tp faris mmg ada masalah nak explain benda...

      Delete
  9. Suspen jugak apa yg RISAU...

    Terima kasih... buku tu dah sampai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah... tq ura join GA saya hari tu... :)

      Delete
  10. hehe...comellah alisya ni
    ingatkan apa yang risau, silau rupanya

    ReplyDelete
  11. sila sahut cabaranku..heheh..nice blog
    http://mawarbiruairlaut-bicarakudanmu.blogspot.com/2014/09/apa-ko-bondo-eh-liebster-award.html

    ReplyDelete
  12. Oo silau rupanya...ingat kan apa tadi...cuma salah faham jer...
    Bijak alysha..

    ReplyDelete
  13. silau rupanya.. tak apa lama2 Alisya pandai cakap :)

    ReplyDelete
  14. hihi.mesto sernok ka bila dgr penjelasan dari alisya tu.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...