Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, September 12, 2014

Mitos Pensil Kontot!!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam 27 Zulkaedah,

Ada satu hari tu, bila Faris balik sekolah dia tanya saya, "Mama, kalau pensil tinggal pendek ni (sambil tunjukkan jari kelingking kanannya) nanti Mama dengan Abah mati eh?" 

Saya terkejut... Tak lama lepas tu saya gelak... "Siapa cakap?" tanya saya.

"Dak Azim cakap (Faris sekarang dah cakap macam orang Melaka!)... dia kata kalau pensil pendek ni Mama dengan Abah mati... Iye ke mama?!" 

"Mana ada!! Itu orang panggil pensil kontot... tak de kena mengena dengan Mama mati ke... Abah mati ke..." jawab saya.

"Tapi dak Azim cakap macam tu!" Faris masih lagi tak puas hati dengan jawapan saya.

"Mama dengan Abah... memang akan mati nanti... tapi bukan sebab pensil kontot tau... tapi sebab Allah nak jumpa..." 

"Dak Azim tu suka tipu Faris!!" Lepas tu terus dia diam...

Kelakar pula saya bila fikir-fikir balik pasal pensil kontot ni... Benda ni masa saya kecik-kecik dulu pun saya dah dengar... Masa tu gagah la kita tak asah pensil sampai kontot... kan?! kan?! kan?! (^_^) Lagi satu mitos pasal pensil ni, 'jangan asah dua-dua belah...' alasannya tetap sama 'nanti mak ayah mati'.

Siapa pernah dengar mitos ni masa kecik-kecik...?! Saya tanya encik hubby saya, dia kata dia tak pernah dengar dua-dua mitos tu... hahahaha lagi saya gelak sakan!! Sucinya la kanak-kanak di zaman encik hubby saya...

Orang tua-tua dulu memang akan cakap berkias... Sebabnya nak bentuk sikap anak-anak tu sendiri... Kalau ikut logikkan, macam mana nak menulis dengan pensil yang pendek macam gitu kan?! Nak pegang pun susah... macam mana nak tulis dengan cantik dan kemas nanti!! :p Ke siapa ada jawapan lebih tepat pasal mitos ni?


Nota kaki: Ada satu cerita pasal Alisya... berkait dengan perbualan saya dengannya tentang kematian... nanti saya buat entri lain... 

* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


24 comments:

  1. Kali pertama dengar kedua dua mitos ni... Nampaknya zaman kanak-kanak saya pun suci jugak.... ahaks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. La ye ke?! Saya smbg gelak lagi pagi ni... baiknya nur dan kawan2 masa kecik dulu... hehehe

      Delete
  2. yelah masa saya pon ada orang cakap macam tu.. gaknya penjual pensil nak lariskan pensel dia kot... hahahhaa

    ReplyDelete
  3. Alahai...budak2 punya sembang lah tu...betul lah dari logik akal macam mana nak guna kalu dah kontot camtu..
    Macam2 dak Faris ni...(tiba2 klua 'melaka' bunda pulak..hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tu la pasal bunda... macam2 budak2 ni...

      Delete
  4. saya tau pasal asah kedua2 belah tu jer... mak/ayah mati... tang kontot tu, x lak lagipon mmg org susah, pensel 1 ja so mmg kontot2 la kekdahnyer he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cam mana agaknya menulis dgn pensil kontot yea? Rasa nak try pulak... hahaha

      Delete
  5. first time dengar mitos ni. dulu asah pensil sampai pendek sebab nak buat mcm citer P Ramlee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo nmpknya kamu pun antara pelajar suci di sekolah.. hehehe

      Delete
  6. pernah dengar pasal mitos ni..tp entah mak bapak matike kita yg mati lupa plak..org tua2 dulu mmg suka cipta mitos,kan budak dah percaya.hehe

    ReplyDelete
  7. Hahaha mitos glamer masa sekolah rendah. Ke kat melaka je ada mitos macam ni? Hihihi...sekarang siap ada pensel warna 2 kaler lagi, satu hujung kaler lain, lagi satu hujung kaler lain.
    Sama kot dgn mitos kalau menyanyi kat dapur, nanti jadi anak dara tua, padahal takut ikan hangus sebab leka menyanyi!!

    ReplyDelete
  8. Hehehhe.. kanak-kanak sweets sangatkan..

    ReplyDelete
  9. adeh dak adam faris ni, kelakarlah
    umur gitu kan kak, mudah sangat percaya apa yang dia dengar
    zaman saya pun selalu dengar, siap ikat pensil tak mahu bagi pendek
    bila teringat rasa kelakar...hehe

    p/s-saya tag blog ni untuk The Versatile Award

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak... apa benda tu? kena study dulu la gamaknya... hahahha

      Delete
  10. SY RASA MASA SY SEKOLAH PUN DGR MITOS NI HUHUHUHU ... AMIR BELUM PULAK BERTANYA LAGI .. XTAULAH AKAN DTG...

    ReplyDelete
  11. hoho..betul lah tuh..turun temurun mitos tuh... done folo sini #1139

    ReplyDelete
  12. Yelah NK mcm pernah terdengar dengar jugak pasal ni hehe...
    Kesian kita dulu dulukan NK kena tipu hehe

    ReplyDelete
  13. haha.. sy tak pernah dengar plak tentang mitos pensel kontot ni.. hihi

    ReplyDelete
  14. pernah juga dengar mitos tu.. tp kalau pensil dh kontot terus dibuang sbb payah nk menulis.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...