Nuffnang Ads

Bookcafe (^_^)

Agoda Ads

Tuesday, January 22, 2019

Ulasan Buku: 99 Stress Free Daddy

Ulasan buku: 99 Stress Free Daddy
Penulis: Azzam Supardi
Terbitan: Mustread Sdn Bhd
Tahun terbitan: 2016
Ketebalan buku: 137 muka surat
Harga: RM18.00





Saya membaca 10 bab yang pertama. Tergelak sakan saya membaca keletah ayah (si penulis) dengan anaknya, Nisa.

Disebabkan seronok membaca dari satu bab ke bab yang lain, saya bercadang untuk mencari si penulis di Facebook. Manalah tahu dapat tips ber'sweet-sweet' dengan anak.

Jumpa Facebook Azzam Supardi. Saya tekan butang Follow.

Kemudian, saya baca satu persatu hantaran statusnya. Makin lama menitis air mata saya. Namun belum mahu berhenti membaca.

Rupanya penulis buku ini telahpun kembali ke rahmatullah, pada 4 Julai 2017, kerana sakit jantung. (Innalillahi wa innailaihirojiun). Yang lebih mengejutkan saya, penulis buku ini juga adalah pelukis komik "Aku Hidup Dalam Blues".

Komik yang sangat popular, suatu ketika dulu. Malah saya mengikutinya, cuma saya tak tahu penulis buku "99 Stress Free Daddy" ini dan pelukis komik "Aku Hidup Dalam Blues" adalah orang yang sama. Allahyarham menggunakan nama pena Toyon dalam karya komiknya.

Sejak itu, gagah juga saya menghabiskan membaca buku 99 Stress Free Daddy ini. Buku ini adalah bacaan santai yang sangat kelakar.

Tetapi disebabkan saya dah tahu penulisnya telah pergi, walaupun saya ketawa membacanya, namun air mata tetap mengalir. Asal habis beberapa bab, saya terfikir bagaimana Nisa menghadapi hari-hari tanpa ayahnya.

Saya percaya, buku ini menjadi buku kesayangan Nisa, kerana sebahagian kenangan bersama ayahnya dinukilkan di dalam buku ini.

Tahun ini, Nisa telahpun memasuki Tahun 1.  Saya doakan moga Nisa dan ahli keluarganya tabah dengan ujian ini. Semoga Nisa juga menjadi anak yang solehah dan berjaya di dunia dan akhirat.


Gambar dari Facebook Ujang Moy


Allahyarham Azzam Supardi juga adalah penulis bersama di dalam buku Pilotoq. Buku yang sedang menunggu giliran di rak buku saya untuk dibaca.

Terima kasih di atas buku "99 Stress Free Daddy" yang sedap dibaca ini. Sememangnya ia sebuah naskah yang 'sweet' antara ayah dan anak. Ia sesuai dibaca untuk meredakan tekanan seharian bekerja.

Moga Allah sentiasa mencucuri rahmat ke atas roh allahyarham Azzam Supardi, dan moga ditempatkan bersama para solihin.


Nota kaki: Walaupun penulisnya telah tiada, saya tetap nak sarankan buku ini agar dibaca terutamanya oleh para bapa. Sedikit sebanyak boleh belajar cara 'tackle' hati anak kecil.


Rancang dan tinggalkan sesuatu yang bermanfaat, selepas ketiadaan kita.

4 comments:

  1. tak pernah baca psl buku ni... mcm ok jgk nk carilah... tp kalau akak cite penulisnya dh takde... mesti sedih nk abiskan baca buku nih...

    mmg layan betul buku aku hidup dlm blues tuh...mmg suka dr mula2 keluar dlm majalah ujang dulu... ya, mmg arwah meninggal pada 2017... nk tak sangka dia ada tulis buku mcmni... ingatkan dia ada karya aku hidup dlm blues je

    ReplyDelete
  2. Allah.. Penulisnya dah tak ada namun karyanya masih memberi manfaat pada pembaca..

    ReplyDelete
  3. 'aku hidup dlm blues' tu aida tau sgt.
    dulu kala pembaca komik tegar kan :)
    berminat plak aida nak cari buku ni.
    yes, kan. buah tgn abadi utk si anak dari ayah yg telah tiada. aduhai...

    al-fatihah.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...