Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Sunday, June 30, 2013

Resipi Mudah: Sambal Ikan Bilis Tumbuk

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Lebih kurang 9 hari lagi kita akan menyambut kedatangan Ramadhan. In sha Allah... Seronoknya nak Ramadhan dah kan...? Biasanya saya akan buat Sambal Ikan Bilis Tumbuk ni, sebab kadang-kadang waktu sahur tak berapa selera nak makan. Tapi bila nampak sambal ikan bilis tumbuk ni... Sure berselera sahur... Jom saya kongsikan resipi dari arwah ibu saya...


Bahan-bahannya:
3 genggam ikan bilis (ditumbuk lumat)
10-15 biji bawang merah (ditumbuk)
5-7 ulas bawang putih (ditumbuk)
Minyak untuk memasak

Cara memasak:
1. Satukan kesemua bahan dalam satu bekas.
2. Panaskan minyak dalam kuali dengan api sederhana.
3. Masukkan kesemua bahan ke dalam minyak panas (pastikan bahan-bahan tadi sedikit acup/tenggelam dalam minyak). Gaul dan kacau hingga sebati.
4. Masak sehingga berbuih seperti dalam gambar di bawah. (ikan bilis telah masak/garing dengan sempurna jika mula berbuih)
5. Bila dah berbuih 3-5 minit, tutup api dan angkat. (biasanya saya akan tos dulu minyak yang berlebihan...)
6. Masukkan dalam Tupperware/bekas kedap udara. Sedia untuk dimakan.

Kacau dan biarkan berbuih hingga 3-5 minit.

Selamat mencuba semua... Salam Ramadhan juga in advance... (^_^)

30 comments:

  1. Replies
    1. sedap... sedap... sedap... makan dengan nasi panas2... ^_^

      Delete
  2. resepi menarik utk bulan puasa nanti... boleh la saya cuba... terima kasih berkongsi resepi mudah ni...

    ReplyDelete
  3. menarik nampaknya, dulu penah makan masa di Johor, tapi buat sdiri tak penah... saya pun nak cuba juga nanti.... thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 Aisy... senang je nak masaknya... buat byk, simpan lama... :)

      Delete
  4. wah terliur kot he3..kadang2 kan saya tenggek sikit bubur nasi..makan dengan sambal ikan bilis macam atok saya buat hari tu he3..then tabur telur hancur lengkaplah juadah bersahur ngeee...

    selamat menyambut ketibaan bulan ramadhan sis nora.semoga usia kita diberkati dan dapat menjalankan tugas sebagai hamba-Nya masa ramadhan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap juga kalau dpt makan dengan bubur nasi... eh terliur pulak... mau karang masak bubur ni...

      Salam Ramadhan juga... moga ibadah kita tahun ni lebih diberkati Allah... Amin...

      Delete
  5. sedapnyeeeee k.nora. nk buat jugk lah utk sahur nx week. hehe. tq bg idea! =)

    ReplyDelete
  6. selalu kalo tumbuk ni saya masak nasik goreng je..hehee

    ReplyDelete
  7. sedapnya..terliur sy tgok..sy selalunya klu buat mesti masukkan tempe goreng potong kecik2 dengan kacang tanah goreng sekali..

    ReplyDelete
  8. Tengok menu pun dah tau memang sedap NK...tu yg tak mo tu, berselera pagi pagi tu ...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaahhni pembuka selera je okje... sbb saya ni selalu belah pagi/sahur tu susah sikit nak masuk nasi... bila ada sambal ni... sedap la juga... huhuh

      Delete
  9. makan dgn nasi panas².. mesti berselera sahurkan, owhh kene masak lepas tumbuk yer.. saya ingatkan goreng semuanya dulu baru tumbuk hihihihi.. sebab saya pernah bua versi goreng dulu dgn semua².. cili, ikan bilis, bwang, lepas tu saya tumbuk ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sodap la makan dengan nasi panas2 masya... ooo tak2... ni kena tumbuk dulu baru goreng semua skali... :D

      Delete
  10. sedapnya.. boleh la cuba bulan puasa nanti. tak lama dh. lebih kurang 2 minggu saja.

    ReplyDelete
  11. Resepi ni sedap.. malam ni nak buat... tq sharing

    ReplyDelete
  12. Sedapnya,kalau buat ni tahan brp lama ya kak?😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya saya akan masak sampai kering... so mmg boleh tahan lama. Kalau letak dalam peti ais lagi lama tahannya... ;)

      Delete
  13. makan masa bersahur bulan puasa ni pun dah cukup...menyelerakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan dengan nasi panas2 memang sedap bunda! (^_^)

      Delete
  14. salam kenal kak.sedapnyaaaa.nak.tanya kalau masak lama sikit boleh.tahan sampai brp bulan.tak kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam Sally, salam kenal... er...kalau masak kering2, lama tahannya... kalau letak dalam peti mmg tahan lama... Selalunya kalau saya masak tak pernah sampai sebulan pun... mmg sokmo habis licin, walaupun buat banyak... hehehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...