Nuffnang Ads

Agoda Ads

Wednesday, February 19, 2014

Nukilan Ibu Buat Ammar...

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Nampak tak... ni antara buku yang
tunggu turn untuk dibaca...
Saya memang tak punya banyak masa terluang sejak anak-anak bersekolah... Waktu malam beginilah saya akan ambil masa untuk membaca buku-buku dan magazine yang dah semakin banyak untuk dibaca...

Biasanya kalau saya keluar ke shopping mall saya akan singgah beli satu dua buku untuk dibaca... Dan buku-buku tu dah semakin meninggi! 

Kadang-kala, saya skip. Belum lagi habis satu buku, saya dah buka buku lain... Bukan apa, kadang-kadang bila tengok dekat rak... banyaknya buku best nak baca... Bila ambil... konon-konon nak selak-selak je... Sekali terbaca...! (Padahal buku sebelum tu tak khatam lagi!!)

AF saya biasanya akan tidur jam 9.30 malam. So, saya curi masa ni untuk baca buku atau update blog barang seketika... Malam ni saya pilih buku Cerita Cinta Ahmad Ammar...

Dalam keheningan malam, bertemankan secangkir Nescafe... Saya membaca nukilan ibu Ammar... Bermula page 15... Sehinggalah page 75... Air mata saya tak henti mengalir... Betapa tabah hati si ibu... 

Dalam tulisannya, saya dapat rasakan akan sarat kerinduannya terhadap Ammar... Terusik juga naluri keibuan saya... Ditambah pula dengan gambar-gambar yang berwarna... Membuatkan saya lebih terkesan membacanya...

"Ya Rabb, kami telah merancang sesuatu yang besar untuk anak kami ini. 
Kami telah bertekad menyerahkannya untuk berbakti kepada umat. 
Rupa-rupanya bukan itu yang Engkau takdirkan. 
Pastinya Engkau punyai sebab yang jauh lebih hebat untuk anak kami ini." 
- Nur Azlina -

 



Ayahnya telah meminta 3 perkara daripada sahabat Jamaah Hayrat, apabila mendapat berita tentang pemergian Ammar iaitu:

1.  Tidak perlu dibuat otopsi pada tubuh Ammar. Namun jika perlu dibuat juga, mohon dibuat secepat mungkin.
2. Tidak akan membawa jenazah pulang ke Malaysia. Mohon dikebumikan di bumi Turki. Tidak perlu tunggu ketibaan kami (ibubapa) dan mohon disegerakan pengebumiannya.
3. Mohon dikebumikan sama ada di perkuburan Al-Fatih ataupun di Eyub Sultan.
  
Tabah sungguh kedua ibubapa Ammar ini... 

Penulis-penulis dalam buku ini, terdiri daripada ibubapa Ammar sendiri, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baik allahyarham... So, secara tak langsung kita boleh tahu tentang sifat, perilaku, perjuangan dan lain-lain, dari kaca mata orang yang terdekat dengannya.

Sepanjang hidupnya saya tak pernah kenal... Malah ramai di antara kita juga tak pernah mengenalinya... Perjalanan hidupnya tidak pernah kita ketahui, namun memberi kesan kepada kita setelah ketiadaannya... Seorang anak muda yang berjiwa kental, seorang yang pendiam, juga perahsia... Namun misi hidupnya hanya satu iaitu membantu ummah!


* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


24 comments:

  1. Saya solute dengan tig perkara yang ayahnya mintak tu... Lari jauh dari cliche masyarakat kita yang mana biasanya kena tunggu semua ahli keluarga ada baru boleh kebumikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?! sangat betul... kita kalau boleh nak bagi semua org tatap wajah org yg dah tinggalkan kita...

      Delete
  2. kagum dengan kedua ibu ammar pandai mendidik anak dan sangat tabah..tokoh ibubapa yang pelu kita contohi

    ReplyDelete
  3. sah saya juga akan menangis membaca.. baru baca di sini saya dah nak menangis... moga kita dapat mendidik permata hati kita sehebat ibu dan bapa ammar.. mampuker kita...

    ReplyDelete
  4. penat dah blogwalking.rehat sini jap..hehe..

    ReplyDelete
  5. Salute betul dengan parents Ammar nih. Saya baru nampak nama arwah ni aje, dah emo. Kalau baca, memang sekotak tisu kena ada kat sebelah cam ni. Nak jugalah cari buku nih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya kalau nak dapat pun buku ni kat area KL je... negeri2 blum ada lagi... melaka pun tak sampai lagi.. huhuhu

      Delete
  6. saya nak beli buku ni tapi tak ada kesempatan lagi
    banyak dah baca kata buku ni best

    ReplyDelete
    Replies
    1. yana, kalau ada di area kl... mungkin dah boleh cari buku ni kat kedai buku... kat negeri2 blm ada lagi.. saya dah cari kat melaka tak de... nyesal beli 2 je hari tu..huhuh

      Delete
  7. cik pernah buat entry tentang Allahyarham..
    Allah maha berkuase kan...tabah nye hati mak ayah Allahyarham..

    ReplyDelete
  8. rjin membaca betul ye awk ni..rajin membeli juga..

    sy kagum dengan allahyarham,ibu bapanya juga..apa yg ayah beliau minta tu pun cuku[ sy kagum

    ReplyDelete
  9. salam perkenalan kak..pertama kali singgah cne..tq sudi singgah teratak asha lya..done follow cne..

    ReplyDelete
  10. Alfatihah....moga Allahyarham ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman...moga ada lagi anak muda negara kite bersikap seperti arwah ....arwah adalah contoh terbaik utk anak2 muda kite contohi.....

    ReplyDelete
  11. baru baca review kisah amar kat sini dah sebak....kalau baca bukunya...

    ReplyDelete
  12. Mampukah kita menjadi setabah ibubapa Ammar?

    ReplyDelete
  13. JUJURNYA SAYA PUN X KENAL DIA.. TP BILA DIA MENINGGADUNIA BARU SYA KENAL DIA... NAMA AMMAR NI DULU ANTARA PILIHAN SY DAN SUAMI NAK BG KAT ANAK TP KAMI PILIH AMIR..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...