Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, June 21, 2013

Walaupun Jerebu...

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Nampak tak semak samun tu... Inilah laman belakang rumah saya yang cukup cepat naik semaknya... Disebabkan sakit mata tengok semak ni maka saya redah juga mencabutnya petang semalam walaupun jerebu di tahap tidak sihat (IPU:150).
 

Dulu saya selalu buang rumput yang saya cabut tu... Tapi bila terbaca tentang rumput yang mereput boleh dijadikan tanah organik, maka saya sengaja letakkan di situ... Esok-esok saya buat lubang sikit agar rumput lebih cepat reput. 

Rasanya saya nak pindahkan pokok cili api dan pokok limau kasturi saya ke belakang ni... sebab tanah di belakang ni lebih subur dan tidak berbatu seperti di laman depan. Cuma yang saya risaukan... saya, jarang keluar ke laman belakang ni... Takut tak terjaga pula! Haih, nak seribu dayakan? Tak nak seribu dalih... Tak pe la... saya cuba...


Tak sampai 5 minit saya kemaskan belakang ni datanglah kucing-kucing tinggalkan "jejak mereka". Hai, sabar je la...

* * * 

Tupperware Kiyter sedang merekrut ahli baru dalam team kami. 
Nikmati diskaun sehingga 25% sebagai ahli (atas barangan Tupperware dan Nutrimetics) dengan yuran keahlian hanya RM70.00.
Jom Sertai Kami! ^_^

21 comments:

  1. rajin Nora...kalau tanam kat belakang...takut tak berjaga...mcm noe la..jenis jarang bukak pintu belakang...semak jer..tapi pokok limau kasturi n pokok pandan masih hidup lg..rasanya pokok limau kasturi n cili api ok kut...cepat je kucing2 tu nk cari port baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la pasal... nak pindahkan pokok2 tu sebab kat depan ni tanah dia berbatu... kat belakang tu tanah subur sikit...

      Delete
  2. kucing tu pun nak bagi baja tambahan kat tanah tu hihihihihi

    ReplyDelete
  3. apa2 pun akak jangan lupa jaga kesihatan yer dengan cuaca yang macam ni...

    ReplyDelete
  4. seronok kalau bertanam ni kan, tambahan kalau pokok2 yang kita tanam tu hidup subur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... kena rajin sikit la... tapi... hm... yang malas selalu datang dulu... hahahah

      Delete
  5. rajin akak, kesihatan perlu dijaga juga! apapun selamat berhasil ye tanaman kak nora :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks zaza... tak la rajin sangat pun sebenarnya... hahah

      Delete
  6. heheheh pantang tgk tanah lapang sket ye kucingggg

    ReplyDelete
  7. rajin nya bersihkan laman tu..
    boleh lah bercucuk tanam nti...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai... bukan rajin... tapi sakit mata tgk semak tu...

      Delete
  8. Hi Nora, this coming to you from Canada. You got great looking kids, and you sure don't look like a mom with 4 kids, ahemmmm.
    Ahhh, tu garden needs some work....ha ha. Tanam sayur ke jambu?
    Oh ya, saya pun orang Malacca.....long, long time ago....Limbongan, dekat Tanjong.
    You have a fun weekend, keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
  9. pokok limau kasturi klu turunkan kat tanah , beranak pinak melalui akar ... lbh elok biar kat dlm pasu jer ...

    ReplyDelete
  10. sejuk mata tgk laman yg dah clear... tapi kucing pula ambil kesempatan... sabar aje laaa...
    Saya pun baru tahu yg rumput boleh buat compos... senang, tak perlu cari baja... kalau buat lubang dlm sikit, sisa makanan pun boleh masuk sekali utk dijadikan baja :)

    ReplyDelete
  11. rajin bersihkan kwasan tak pasal2 dtg si kucing buat taik.hadoilah.hehe..

    ReplyDelete
  12. Daun2 keringpun elok disimpan sampai mereput.. Baja organik gak tu.. Tapi jangan sampai bersemut dah la.. Janji daun kering tu jangan basah kena air..

    ReplyDelete
  13. seronok bila tgk dh bersih.. si kucing tu biasalah.. dtg nk suburkan tanah... hehe

    ReplyDelete
  14. Bestnya ada tanak b0leh bercucuk tanam.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...