Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Wednesday, October 05, 2005

Selamat Datang Ramadhan...

Ramadhan adalah bulan yang dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia. Amalan berpuasa adalah tuntutan wajib ke atas semua muslim, memandangkan ia bulan yang mulia dan memberi banyak manfaat dan keistimewaan, faedah dan fadhilat bagi mereka yang menghayatinya.

“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu, supaya kami menjadi orang-orang bertaqwa“
Surah Al-Baqarah: 183

Menurut syariat, puasa bermaksud menahan diri dari segala sesuatu yang boleh membatalkan puasa (seperti makan, minum, hubungan kelamin dan sebagainya) dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari. Niat berpuasa adalah dengan beribadah kepada Allah, meningkatkan taqwa dan mendapatkan keredhaan dari-Nya

Seperti yang kita sedia maklum, Ramadhan merupakan bulan yang penuh keberkatan. Bulan inilah di mana ibadah kita akan dilipat gandakan pahalanya. Malah pada bulan inilah kitab suci Al-Quranul Karim diturunkan, sebagai benteng dan petunjuk untuk membezakan antara yang benar dengan yang salah, yang halal serta yang haram.

Dengan berpuasa, kita dapat membersihkan rohani dengan menanamkan perasaan kesabaran, kasih sayang, pemurah, berkata benar, ikhlas, berdisiplin, terhindar dari sifat tamak, yakin dan sebagainya.

Sesungguhnya beruntunglah mereka yang berpuasa selama sebulan pada bulan Ramadhan kerana berpuasa adalah alat penyembuh yang terbaik dalam membersihkan rohani dan jasmani manusia.

Akhir kalam, berpuasalah… kerana mungkin tahun ini merupakan tahun terakhir kita berpuasa. Selamat berpuasa buat semua kaum muslimin dan muslimat.

Marhaban Ya Ramadhan. Kepada semua yang singgah ke blog saya ni... saya ambil kesempatan ni ucapkan Selamat Berpuasa & ampun maaf saya pinta sekiranya terdpt salah & silap saya pada kalian selama nie... Semoga kita sama2 mendapat keberkatan dari Ramadhan tahun ini...


p/s: rindunya kat arwah ayah ngan arwah abg... :-(
Dua tiga hari lepas mak nangis... bila saya tanya nape..?? dia ckp, "bulan puasa nak dkt.... teringat kat arwah ayah.." :-(

Dgr je mak ckp cam tuh... saya pun ikut nangis.. sedih tul... tak sangka ramadhan tahun lepas, ramadhan terakhir kami ngan ayah... selalu kalau time2 nak puasa ni.. ayah la yg paling sibuk cari kurma... masa sahur lak ayah akan pastikan kami adik beradik bangun sahur... + ayah akan letakkan nasi kat pinggan kitaorg... dan ayah pun selalu akan pastikan kami pi terawih... kalau tak pi masjid tuk terawih, ayah kata buat kat umah... hm... :-(

Setiap kali pas posa lak... ayah akan pastikan kitaorg tak tinggal posa ganti... mesti ganti masa bulan syawal tu jugak (seeloknya masa posa 6).. bak kata ayah.. elakkan dari tangguhkan ganti posa.. takut nanti terlupa.. atau 'meninggal dunia' seblm sempat nak bayar hutang... :-((

Al-Fatihah tuk arwah ayah & abg...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...