Nuffnang Ads

Agoda Ads

Monday, October 31, 2005

Jenuh Study Pasal Kidney - Dialysis

Sejak cuti raya bermula... saya sibuk buat research pasal Kidney & Dialysis.. Saya dinasihatkan oleh Dr Faikah dari Hospital Tawakal, utk menyiapkan diri dengan istilah2 perubatan bagi pesakit buah pinggang.. utk memudahkan pemahaman saya ttg perkara tersebut.. (lebih2 lagi bila berbincang dgn doktor)

Saya mula mencari info ttg kesan/tanda2 seseorang itu mengidap sakit buah pinggang... sampailah ke proses dialysis dan operation buah pinggang (jika ada penderma buah pinggang).. mmg kalau taip je perkataan DIALYSIS, KIDNEY, FISTULA, NORVASC & lain2 di Google, mmg banyak info yang akan kuar.. baik dari segi info... gambar, tips, pemakanan dan sebagainya... tinggal lagi kita rajin ke tak nak explore menda2 tu...

Pantang mak ngadu rasa tak selesa atau sakit (spt sengal2, bisa2, loya etc..) saya akan trs search di Internet... dgn tujuan nak ringankan rasa ketidakselesaan & kesakitan yg mak tanggung.. kadang2 frust jugak bila info yg kita cari x jupe.. tapi tu la... kena usaha!

Saya amat tertarik dengan info yg terdapat dalam NKF Malaysia (National Kidney Foundation @ Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan).. Bagi "amatur" mcm saya, info asas yang terdpt di situ byk membantu... sebaik sahaja saya faham dengan proses dan istilah, baru saya beralih kepada website2 international, utk memantapkan lagi pemahaman saya...

Urkh.. mmg banyak lagi yg saya perlu tahu... :-((

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...