Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Thursday, August 29, 2013

Biarpun Mak Ayah Tiada... Kami Tetap Ziarah...

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam 22 Syawal,

Sejak dari arwah mak ayah saya ada lagi... Destinasi wajib kami pada hari raya pertama adalah ke Sentul, Semenyih dan Puchong. Kenapa tiga destinasi ni?!

Sentul adalah rumah arwah abang ayah saya... Arwah achik Salim... Adik beradik arwah ayah ramai... 13 orang semuanya... Arwah ayah saya adalah anak bongsu... Tapi kami hanya kenal arwah achik Salim dan arwah alang... Dan family kami sangat rapat dengan family arwah achik Salim... Sejak masing-masing kecil sehinggalah dah berumah tangga sekarang... Alhamdulillah ikatan itu bertambah erat...

Semenyih pula adalah rumah ayah angkat arwah ayah saya... Lama mereka kenal... Sejak arwah ayah berumahtangga... sehinggalah adanya kami adik beradik... Dari kecil lagi arwah ayah wajib membawa kami ke rumah ayah angkatnya ini, lebih-lebih lagi pada hari raya pertama... Telah menjadi kebiasaan, maka kami terus menziarahi atok dan nenek sehingga kini. 

Melihat mereka daripada kuat tubuh badan satu ketika dulu... sehinggalah sekarang... Terasa sayu pula... Sekarang ni, atok dan nenek tak berapa kuat lagi... tak berapa dengar... tak berapa nampak... tapi mereka tetap kenal kami adik beradik... Itu yang membuatkan saya rasa sayu... 

Antara dialog nenek dengan adik bongsu saya, Ashrap (Yap):

Nenek: Nenek dah tua dah... Tak kuat lagi... (katanya dengan loghat Jawa yang pekat... sambil senyum meleret...)

Yap: Eh kuat lagi la ni... Boleh duduk... borak-borak... (gurau adik saya)

Nenek: Sakit-sakit badan ni... dulu bawa getah tak de masalah... Sekarang tak boleh dah... 

Yap: Itu dulu... sekarang ni boleh rehat... Anak-anak pulak kerja... Jaga atok dengan nenek... Ni duduk lama-lama boleh ke?

Nenek: Sakit jugak... tapi jumpa orang boleh la... 

Saya yang duduk di hadapan mereka khusyuk mendengar... Tak boleh nak meyampuk sebab nenek tak berapa dengar, walaupun saya tanya berulang kali... 

Nenek: Korang adik beradik rajin datang tengok atok dengan nenek... Raya memang tak pernah tak datang... mesti datang...

Yap: Mesti la... wajib datang... tengok atok dengan nenek... 

Nenek: Ye la... ingat juga korang adik beradik pada atok... pada nenek... kalau arwah ayah dengan mak korang ada, selalu raya pertama juga datangnya... teringat nenek pada ayah dengan mak tu... (riak muka nenek sedih... saya pun sedih bila nenek cakap macam tu...)

Yap: Kalau tak dapat lama... kejap pun kami mesti datang nek... kalau tak dapat raya pertama... bila-bila pun kami akan sampai... Jenguk atok... nenek... 

Nenek: Bagus didikannya ayah dengan mak... Korang adik beradik ni... selalu datang jenguk atok dengan nenek... Raya mesti datang... tak boleh tidak... (Yap dah bergenang air mata... apa taknya... ayat itu je yang diulang... saya apatah lagi, laju je air mata mengalir...)

Saya ingat lagi macam mana bila kena marah dengan arwah ayah bila saya pernah menolak untuk ikut pergi beraya ke tiga destinasi ni... (maklum la masa tu dah meningkat remaja... rasa macam tak perlu ikut mak ayah beraya...) Tapi sekarang saya faham... Kami ziarah mereka (yang menjadi kesayangaan mak dan ayah ketika hidup mereka), secara tak langsung saya menggembirakan orang yang diziarah juga arwah ayah dan mak di sana... 

Destinasi ketiga kami adalah di Puchong... Rumah Pak Lang (adik arwah mak)... Pak Lang memang rapat dengan kami adik beradik... Malah Pak Lang dan Mak Lang jugalah yang menjadi tempat kami mengadu dan menumpang kasih, sejak ketiadaan mak dan ayah... 

Moga semuanya diberikan kesihatan dan dipanjangkan umur serta dilimpahkan rezeki oleh Allah... Moga kami adik beradik juga tidak lupa untuk terus menziarahi mereka yang menjadi kesayangan arwah mak dan ayah...


Nota kaki: Tiga perkara yang boleh seorang anak lakukan untuk arwah ibu bapa mereka.... iaitu, 1. sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka di sana... 2. sedekah atas nama mereka... dan yang ketiga, menziarahi saudara mara, rakan-rakan dan kenalan arwah... Moga Allah menempatkan kedua orang tua saya serta kedua ibu bapa mertua saya juga ibu bapa para blogger (yang telah kembali ke rahmatullah) bersama para solihin... Al-Fatihah... 

* * *


Tupperware Kiyter sedang merekrut ahli baru dalam team kami. 
Nikmati diskaun sehingga 25% sebagai ahli  
(atas barangan Tupperware, TupperChef, TupperClean, NatureCare, Nutrimetics, NanoNature) 
dengan yuran keahlian hanya RM70.00
Juga nikmati pelbagai lagi keistimewaan lain 
seperti komisen bulanan, peluang melancong dan kereta.

Call/SMS/Whatsapp: Nora: 0193441384 / Kamarul: 012-6526556
Jom Sertai Kami! ^_^

17 comments:

  1. betul la NK, budaya ziarah menziarah ni yang buat kita kenal sanak saudara... walaupun kadang2 cuma bertemu setahun sekali, tapi kemesraan tu tetap terasa.. saya pun sama... bila balik kg, akan cuba ziarah rumah sanak saudara sebanyak mungkin... pernah dalam sehari kami ziarah sampai 11 biji rumah... penat, tapi sgt happy....


    p/s: sbb tu time raya, rindu sgt kat saudara mara di tanah air.... tak dapat salam cium tangan, dapat cakap ikut skype pun jadi la... pengubat rindu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu... bila dah ziarah sanak saudara... balik tu rasa tenang n happy je... btw, ziarah walaupun sekejap... besar pahalanya... nur lagi la... jauh beribu batu... skype pun boleh la... lepaskan rindu... :)

      Delete
  2. Membaca catatan ini kakcik turut berairmata...

    InsyaAllah kita akan rasa bahagia bila dapat membahagiakan orang lain. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kakcik.. harap2 begitu la... ^_^

      Delete
  3. macam tu lahkan yg sebaiknya yg dah takda tentu² dah takda.. yg ada tu kt ziarahlah.. kwn² arwah adik sy pun selalu dtg ziarah mak dgn ayah sy masa raya.. sbb dia org ckp dah terbiasa masa arwah ada mcm tu ... jadinya kalau tak ziarah macam tak sempurna raya .. walaupun sekejap.. sekadar bertanya kabar.. sebak sy dgr.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulilah...masih lg ziarah kaum keluarga...

    ReplyDelete
  5. betul tuh . wpun org tua dah tak der , kita yg masih hidup perlu kekalkan hubungan silaturrahim supaya anak2 akan menyambungnya nanti bila kita pula dah pergi ...

    ReplyDelete
  6. Ziarah kaum keluarga tu mmg dah jadi trend dlm keluarga kami.. kekadang ada yg jauh tu mmg time raya je lah dpt jumpa....
    apa pun silaturrahim kena jaga...:)

    ReplyDelete
  7. betul tu kak..kunjung mengunjung makin mengeratkan lg silaturrahim yg terjalin..

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah iktana persaudaraan xterputus mcm tu jer

    ReplyDelete
  9. sedih kan kak kalau parents dah takde..sy tak dpt bayang mcmana kalau parents sy dah takde..sy rapat dgn mak ke mana mana pun dgn mak kalu balik kg..

    ReplyDelete
  10. betul tu kalau kita tak ziarah mmg ikatan yg ada akan terputus begitu saja..

    ameen atas doanya..moga aruah mak pak saya ditempatkan dikalangan org beriman

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...