Nuffnang Ads

Agoda Ads

Saturday, January 24, 2015

Kisah Di Sebalik Lemak Labu

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah, 

Dah duduk rumah pusaka arwah mak dan ayah ni... macam-macam perkara dok teringat. Dulu, masa zaman remaja saya, kalau time masak lemak labu, memang la buat saya malas.

Bukan apa, nak buang kulit labu tu memang la saya tak suka. Sebab saya pernah luka terkena pisau masa nak buang kulit labu tu...

Seingat saya dalam sebulan tu ada la 3-4 kali arwah mak akan masak lemak labu. Saya pun musykil la kenapa arwah mak suka masak lemak lakbu. Bila saya tanya, mak kata... "abang zaini suka makan lemak labu ni... kuah-kuah ni habis dihirupnya..."

Ye la, betul abang saya memang suka makan masak lemak labu ni... sebab tu arwah mak suka masak...

Rasanya setiap ibu akan ingat/tahu apa makanan kegemaran setiap seorang dari anaknya... Walaupun ada 10 orang anak... Agak-agaknya kita ingat tak makanan kegemaran mak kita yang cuma seorang tu?!

Sekarang ni saya duduk Gombak, saya pula yang dok mengingat makanan kesukaan kakak, abang dan adik saya... Biasanya kalau kita masak lauk yang orang di rumah suka makan, InsyaAllah habis lauk tu dimakan... Tak gitu?!

Jom cuba masak lemak labu yang super simple ni...


Bahan-bahan:
1/2 biji labu (buang kulit, potong kecil dan bersihkan)
1-2 batang serai
1 kotak santan/susu cair
2 - 2 1/2 cawan air
Sedikit garam

Cara membuatnya:
1. Masukkan semua bahan kecuali garam ke dalam periuk. Masak dengan api sederhana.
2. Apabila mendidih masukkan garam secukup rasa. Masak sehingga labu empuk.
3. Biarkan mendidih seketika dan sedia untuk dihidang.


* Kalau perah santan dari kelapa parut lagi sedap rasanya... Selamat mencuba! (^_^)

26 comments:

  1. kat kelantan famous juga masak lemak.

    ni first time dengar masak lemak labu. :p

    ReplyDelete
  2. sdapnya..baru mkn minggu lps..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Labu mmg sedia sedap... tambah santan n garam sikit super sedap jadinya kan...?! hehhee

      Delete
  3. Makanan kegemaran maksu saya ni.. memang kerapla dimasak gulai ni oleh maksu saya.. sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan?! Sedap... masak pulak sambal ayam ke... mmg best la...

      Delete
  4. selamat malam..syira singgah sini..hehe..jom baca entry baru di blog syira :D

    ReplyDelete
  5. suka juga...sy slalu judu kn lauk msk lemak ni dgn ikan masih perghhhh

    ReplyDelete
  6. salams nora, betul tu masakan yg mak masak masa zaman kecil yang kita tak berapa suka, kita akan ingat semula dan akan masak bila dah tua2.....nostalgia:)

    ReplyDelete
  7. saya pun suka masak lemak labu... saya akan masak lemak kuning cili api campur pucuk dia atau pucuk manis... biasanya kat KK nih depa dah siap2 buang kulit nya... masuk dalam plasik seringgit dua harga... banyak kemain... ishhh lusa masak ni lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah... bestnya kalau dah siap buang kulit... makin seronok la nak masaknya... (^_^)

      Delete
  8. salam kak nora. saya singgah sini dari blog cik nor. saya bahasakan kak la yer sebab tengok jumlah anak. saya rasa ja saya muda lagi.

    masal lemak labu memang sedap. orang kampung biasanya suka

    betul kekadang makanan kegemaran mak kita sorang kita tak tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam aRz MoHa... hahahaha boleh ke kak pun...

      ha ah betul... org kampung mmg suka mkn lemak labu... kan? mak kita mmg tahu setiap org anak punya favorite...

      Delete
  9. lama xmakan masakan labu.. setiap ibu ingat makanan kegemaran anaknya.

    ReplyDelete
  10. Sy suka labu. Tp tak reti mkn lemak labu ni..kebanyakan sayur lemak mmg sy tsk berapa makan..klu pantai Timur, depa masukkan isi ikan kan dalam lemak labu

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke? saya tak masukkan ikan pulak... ni first time dgr masukkan ikan dalam lemak labu...

      Delete
  11. suami saya pun suka masak lemak labu ni cuma saya je kurang gemar atau lebih tepat tak makan langsung kekekeke

    ReplyDelete
  12. Sedapnya labu....okje suka labu NK....Kalau buh daun sikit pun sedap ek. Daun apa yg sesuai? Pucuk manis ke? Tp selalunya okje beli buat pengat sedap jugak.Tp tulah ....okje sorang yg makan banyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah betul... letak pucuk manis... tapi saya tak mkn pucuk manis tu... dulu masa arwah mak buat pun saya ketepikan daun2 tu... hahahahah

      Delete
  13. memang peberet lemak labu ni.. selalu sy klu masak campur kacang panjang:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo ye ke? boleh la saya try ltk kacang panjang nanti.. hehehe

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...