Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, September 11, 2015

Kesian Tau!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,


Saya beli 'jajan' ni depan sekolah Adam Faris. Tu pun sebab Alisya dah jerit-jerit kata nak benda ni... saya pun beli je la... Kadang-kadang boleh bagi makan benda ni... Saya ambil dua bungkus, satu untuk Alisya, satu untuk Faris... Saya bagi RM1 dekat akak yang menjual tu... Saya tercegat tunggu baki... sambil dia kemain rancak berbual.

Bila dia tengok saya masih lagi berdiri di tepi kereta dia tu, saya pun tanya... "tak de baki ke kak?!"

Akak tu jawab, "satu 50 sen."

Tekejut saya dengar, "la... ye ke?! Mahal eh?! Saya beli kat kedai 30 sen je sebungkus gini?"

Terus saya berlalu. Dalam hati, niaga depan sekolah je kot... kesian budak-budak sekolah tu kena beli dengan harga yang lebih mahal dari kedai... Kalau ikutkan memang la elok harganya mahal sikit untuk tidak menggalakkan anak-anak makan makanan yang tidak berkhasiatkan...?!

Tapi tu la... apa yang jadi persoalannya adalah, kenapa mereka menjual dengan harga yang lebih mahal dari kedai... itu je... Sebab saya selalu juga tengok anak-anak yang baru keluar sekolah ni, berebut-rebut nak beli "jajan", dah ambil, dah pegang, tapi lepas tu kena letak balik sebab duit tak cukup. Kesian... Kadang-kadang kalau saya bawa duit, saya bayarkan je... 

Kalau dekat bookshop sekolah pun sama... Saya selalu tengok anak-anak ni, terkebil-kebil depan bookshop dan tengok barang-barang yang mereka tak dapat nak beli. Kesian tau! 

22 comments:

  1. SALAM JUMAAT...KESIAN ANAK2 KITA KAN...NILAI RINGGIT SEMAKIN TIADA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?! kesian tengok anak2 sekarang... dulu kita macam2 boleh beli...

      Delete
  2. Teruk nya peniaga tu. Nak untung jer. Dah tau meniaga depan skolah, tak payahlah nak letak harga mahal². Kesian kat bebudak skolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan?! Kesian anak2 tu... kalau la peniaga tu beralah sikit, tak ruginya kan?!

      Delete
  3. uih..betul2 nak untung ni...taulah buat2 yang beli,janganlah sampai macam tu sekali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah.. beza 20 sen dr kedai tau... mmg untung banyak... huhuhu

      Delete
  4. Replies
    1. kan?! budak2... kesian kalau dah pegang, tapi kena letak balik... alahai...

      Delete
  5. RM0.50 sebungkus? Dahla isi dalamnya tak banyak mana. Orang skrg niaga asyik fikir nak untung je. Dgn budak2 pun nak mark up harga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah pasal... dgn budak2 pun nk ambik kesempatan... x ptt nya...

      Tp if g mkn kat stall okay je kalo byr lebih... niat utk sedekah...

      Tp itu lah... kdg2 ramai yg mngambil kesempatan... huhu...

      Ntahlah

      Delete
  6. jajan tu tak sampai 50sen pun. kesian budak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tak sampai 50 sen pun di kedai... huhuh

      Delete
  7. Ni memang untung berganda2...dh la beli dgn harga borong.kalo jual sebungkus 30 sen pun dah untung...ni jual pulak dgn harga 50 sen...memang untung berganda2

    ReplyDelete
  8. Mahalnya, nak untung banyak la tu -,-

    ReplyDelete
  9. Sampai macam tu untungnya... Hmmm...

    ReplyDelete
  10. kalau org jaga kedai tuh mahal sebab GST,biar saya pi ketuk kepala dia..hooohoohooohooo :D

    ReplyDelete
  11. Budak-budak berapa banyaklah duit yang mereka bawa pergi sekolah. Kalau takda bekal, maybe habis semua duit yang mak/pak beri. Dari satu segi bagus juga kalau mahal. Budak-budak tak dapat beli. Eloklah tu. Dari segi yang lain betul juga kata Nora tu, kesian budak-budak terkebil-kebil menengoknya. Tertelan-telan air liur dok perhati. Macam saya ni adakalanya memang tahu tak bagus untuk kesihatan tapi bila anak-anak dah terkebil-kebil meminta, memanglah tak sampai hati nak kata tak boleh memanjang.

    ReplyDelete
  12. mahalnye..rasenya harga biasa xde la mcm tu..peniaga tu markup sendiri kot..sian kt bdk2..

    ReplyDelete
  13. Okje mmg jarang belikan anak depan sekolah NK. Kebanyakan mereka beli sendiri. Yelah dah besar pun kan hihi.... Tulah pasal tak dapat bezakan mahal ke murah.. Tp rasanya sekarang ni dah tak de org meniaga depan sekolahlah. Tak dibenarkan. Kalau ada pun aiskrim..

    ReplyDelete
  14. eh saya ingat saya seorang aje ada rasa gini
    saya pun tak puas hati dengan harga pengusaha kantin
    dan yang di luar kawasan sekolah
    kadang rasa kesian dengan anak-anak ni
    masih belum mahir bab penggunaan wang...

    ReplyDelete
  15. mengambil kesempatan...pd hal mrk tau yg keluarkan duit mak bapa bkn bdk2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...