Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,
Sebulan ni, saya rasa 'sakit hati' dengan bil telefon saya yang semakin 'menggila' cajnya!! CELCOM tolong jangan susahkan saya dengan pelbagai push messages yang tidak pernah saya langgan/subscribe... Push messages yang dihantar ke telefon saya dikenakan caj sebanyak RM3 bagi setiap satu mesej.
Saya telah dicaj RM72, untuk 24 push messages yang saya terima sepanjang bulan April. Langsung tidak munasabah!! Mesej yang masuk ke dalam TELEFON saya tanpa disubscribe... then saya pula yang kena caj/bayar? Apa celop?!
Malah sehingga post ini ditulis, saya baru menerima reminder daripada Celcom yang mengatakan bil saya hampir mencecah Rm300!! Hello... bil saya selama ni hanya RM90 tau!! Dan saya tak pernah pakai lebih dari RM100!!! Puas en hubby dail Celcom Customer Careline tapi tak dapat... kemudian saya search di internet dan terjumpa dengan artikel berikut, di Utusan Online bertarikh 12 April 2012.
Celcom perlu jawab
SAYA merupakan pelanggan pasca bayar
Celcom yang setia sejak sekian lama. Sebelum ini saya berpuas hati dengan
khidmat Celcom termasuklah apabila saya ke luar negara.
Pada tahun lepas saya telah menyertai
Pakej Post Paid 1+5 untuk saya dan tiga orang anak saya. Pada peringkat awalnya
tiada sebarang masalah.
Namun seorang daripada anak saya yang
berumur 8 tahun mula menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) dari nombor 33138
pada 16 Januari 2010. SMS ini menawarkan pelbagai permainan, iklan sosial
seperti "Awek Cun, Abang Macho" dan "Push Message". Setiap
kali iklan ini dibuka dari "inbox", bayaran RM3 dikenakan.
Anak saya telah menerima sembilan SMS
ini dari 16 Januari hingga 7 Februari dan dicaj sebanyak RM27 telah dimasukkan
ke bil Celcom.
Saya telah menelefon Celcom Careline
dan membuat laporan kerana Celcom telah memberikan nombor anak saya kepada
syarikat ini dan akibatnya kami terpaksa menanggung kos tersebut.
Kebiasaannya bil untuk telefon anak
saya kurang dari RM10 sebulan.
Saya telah memohon Pegawai Celcom
Careline mengambil tindakan bagi memberhentikan perkhidmatan itu.
Namun beliau menyatakan bahawa hanya
saya boleh memberhentikan SMS itu dengan menghantar mesej kepada nombor 33138
dengan mesej Stop All.
Pegawai tersebut juga menyatakan bahawa
saya wajib membayar kos SMS itu kerana ia telah dimasukkan ke dalam bil.
Tindakan seterusnya hanya boleh diambil oleh Celcom sekiranya perkara itu
berulang dan saya perlu membuat aduan di pejabat Celcom.
Oh, rupanya bukan saya je yang terkena... malah ramai lagi... Saya telah menggunakan perkhidmatan Celcom dari tahun 2000, kalau perkara ni tak ada penyelesaian juga... maka perlu kot saya 'berpaling tadah' kepada perkhidmatan yang lain? Argh!
susah susah pakai jer prepaid.. xde la tension sangat...
ReplyDeleteredlomo: dulu nombor saya mmg prepaid... tapi saya dah tukar ke pasca bayar sbb malas nak topup2... sekarang ni kalau nak tukar ke prepaid balik byk sangat prosesnya... cara lain saya kena tukar nombor la... tapi sayang... :-(
ReplyDeletecabala walk in ke centre...insyaAllah akan ada pnyelesaiannya :)
ReplyDeleteQA's mamapapa: menda ni tak perlu berlaku... macam yg Dr tu tulis dalam forum tu... patutnya segala info pelanggan adalah rahsia...tak perlu didedahkan...
ReplyDeleteSalam kak..saya setuju dengan redlomo..urm..memg susah..tpi makcik saya lagi la, 10 hengget skali tolak, huk3.
ReplyDeleteTukar no baru pun, ada cabarannya juga..pa pun, smoga akak jumpa jalan penyelesaian yg terbaik ya :)
Salam Tinta Lana... Tolak sampai RM10? Lagi melampau!
ReplyDeleteKalau tukar no phone sayang la... Nombor ni, kawan2 lama senang cari... :(
kak nora, nasir rasa akak tukar prepaid jer, tapi minta guna no yg sama cuma ditukar kpd prepaid.. tapi kalau guna prepaid pun kena juga.. family sy ramai yg kena, call celcom marah2 baru dia pulang balik duit tuh..huhu
ReplyDeletenasir: kalau pakai prepaid yang lecehnya bila kena topup2... nak2 kalau kecemasan, tapi duit dah abis... tragis!
ReplyDeletebil ni senang sikit... tak perlu topup2... tapi lain pulak masalah yang timbul...
ramai pelanggan celcom yg kena.. ada kawan pun sama, ada mesej dr pembekal perkhidmatan yg pandai menipu dgn mengantar mesej untuk kita reply..
ReplyDeletebila kita reply secara tidak sengaja, terus subcribe..
celcom patut hentikan perkara ini.. dia boleh x byr kpd pembekal perkhidmatan atau dorang mmg dah berpakat?
talian lain x der pun masaklah cam ni...
Sop x pakai celcom.. hehehe
Sop... Betul la kot... Mungkin ni salah satu cara mereka 'cari duit lebih'...
ReplyDeleteMak ai rm 300 !!! Dasat tuh... Hampeh tul yek
ReplyDeletetukar pakai prepaid la akak.senang.no hidden charge.ehehe =)
ReplyDeleteSi Matatajam: kan? Selama ni bil x pernah lebih rm100... Ni naik 3 Kali ganda!
ReplyDeleteZack: line akak ni mmg dr prepaid ke bil.. so kalau nak tkr blk, ssh sikit
Saya dah lama dirugikan oleh PUSH MESSAGE dengan kadar RM4.00 setiap sms yg diterima tanpa kerelaan. Sebulan hampir RM100.00. Akhirnya saya call celcom 1111 uutuk dapatkan hidden nombor PUSH MESSAGE. Caranya ialah taip STOP PLAY dan hantar ke nombor yang berkenaan seperti 21222 dan 39914. Tak sampai 2 saat pembekal perkhidmatan akan reply mengatakan pemberhentian sms PUSH MESSAGE. Nasihat saya, bertindaklah sekarang sebelum terus terusan bergelumang dengan kerugian dan pembaziran dr pihak yg tidak bertanggungjawab yg mungkin menyalurkan duit kita kepada Israel laknatullah.
ReplyDeletethanks share info ni... saya pun terlupa nak share entri saya selesaikan masalah ni...
DeleteTaip STOP PLAY dan hantar ke nombor 39924
ReplyDeleteTaip STOP PLAY dan hantar ke 39914 atau 21222. Call dulu celcom 1111 utk semak nombor PUSH MESSAGE. Bertindak segera sebelum anda kerugian lebih banyak
ReplyDelete