Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, July 04, 2014

Alahai Kesian Alisya...

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Jumaat lepas adalah hari terakhir Alisya bersekolah di Tadika Ilmu Murni Bukit Katil... Terpaksa akur kepada pihak pengurusan Tadika tu yang terpaksa menutup cawangan di Bukit Katil... Hanya cawangan di Bukit Katil yang ditutup... 

Dua lagi cawangan di MITC dan Ayer Keroh beroperasi seperti biasa. Cuma kalau nak hantar Alisya ke Ayer Keroh tu makin terkejar-kejar la saya... Nak ambil Faris sekolah hujung sini... Alisya pula tadika hujung sana... Jauh juga! Jadi encik hubby kata, tahun depan je lah masukkan Alisya sekolah semula... Ye la kan, ni dah tengah tahun... mana ada tadika yang nak ambil kan? Mujur Alisya masih 4 tahun... 

Saya personally rasa sedih la juga bila diberitahu pertengahan bulan Jun hari tu, bahawa cawangan di Bukit Katil akan ditutup... Tapi nak buat macam manakan... mereka pun ada kekangan juga...

Alisya ni walaupun baru empat tahun, dia sangat bersemangat nak ke sekolah. Kalau dekat rumah pun dia rajin baca buku (buku Bacalah Anakku, Read Easy dan Iqra'), mewarna... kalau buku-buku cerita tu jangan cakap la... naik letih saya bacakan untuk dia... hahaha (jauh beza dengan Faris... yang kalau disuruh baca buku... menjerit satu taman ni dengar..)

Selasa baru ni Alisya tanya saya kenapa tak hantar dia ke sekolah? (Sebab Isnin cuti umum 1 Ramadhan di Melaka). Saya cakaplah yang sekolah Bukit Katil dah tutup... Lepas tu dia cakap "ooo, sekolah MITC dengan Ayer Keroh je buka? Saya iyekan je... 

Tak lama lepas tu dia berangan sorang-sorang jadi cikgu... Dia sebut nama kawan-kawan dia... "Iman, cuba baca doa... em... doa masuk tandas..." (dia baca doa tu dan kemudian sambung cakap) "Pandai... doa apa lagi tau? Doa makan? (Baca doa lepas tu sambung) Ha... pandai..., Diba... baca ayat Qursi" (dia baca kemudian sambung cakap) "Pandai... nanti balik rumah buat ulangkaji lagi... tau?! (sambil ketuk-ketuk meja, macam cikgu betul la... heheh) Saya pandang dengan ekor mata je la... kalau saya pandang, tak jadilah dia berangan... 

Lepas tu dia nampak bosan... saya ambil buku latihan ABC... duduk sama-sama dan teman dia buat latihan... sambil buat sambil mulut bercerita... masih lagi tentang kawan-kawan dia... Asyrafkan, bla... bla... bla... Afrinakan, bla... bla... bla... Imankan, Dibakan... Umair tu kan... Zikri tu...

Alahai anak... Kesian dia... Dia dah ada 6 bulan memori dengan kawan-kawan tadika tu... Sebab tu dia boleh cerita macam-macam... mesti dia rindu kawan-kawan dia tu... Ye la, budak kecil bukannya tau nak sebut rindu tu kan...

Tak lama lepas tu... dia cakap "eh, Alisya belum sembahyang la... Nanti cikgu marah!" Sambil kelam kabut ambil telekung... Saya tengok jam... ok baru pukul 10.30 pagi... di sekolah dulu Alisya ada juga belajar solat Dhuha... So saya pun solat la sekali dengan dia... Habis solat dhuha dia baca doa dhuha dan doa ibu bapa... Memang touching la... Dalam 6 bulan sekolah dia dah belajar macam-macam sebenarnya...

Antara doa-doa yang Alisya dah hafal doa ibu bapa, doa makan, doa masuk tandas, doa keluar tandas, doa tidur, doa bangun tidur, doa dhuha, doa penerang hati (semua siap terjemahan) termasuk ayat qursi, al-fatihah, 3 kul, bacaan dalam solat... dan beberapa hadis...

Tak pe lah Alisya, tak de rezeki nak belajar dekat situ... nanti mama dan abah cari tadika lain untuk Alisya tahun depan yea...?!


Nota kaki: Mujur kelas mengaji di tadika Bukit Katil tu masih berjalan seperti biasa... kelas mengaji hari Khamis dan Jumaat jam 2.30 petang hingga 4.30 petang... So, saya hantar je Alisya untuk kelas mengaji (Iqra) dengan Faris sekali. Yuran kelas mengaji adalah RM45.00/seorang...

14 comments:

  1. Kesian alisha...sabar ye..thn depan dh boleh sekolah balik.
    kpd mama alisha : betuah awak dapat anak sebijak alisha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah terima kasih putri... :)

      Delete
  2. Alaa...kesiannya. Bukit Katil ke Ayer Keroh time peak hour, boleh tahan jenuhnya kan kak... Saya pergi Bukit Katil kalau nak pergil Klinik Amal tu jer..hehehehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la pasal... sbb tu rasa macam susah sikit kalau hantar alisya ke ayer keroh tu...

      Delete
  3. Salam Kak NK..
    alahai..kalau ibu sedih mesti alisha lg sedih.. tak pe alisha..tahun depan blh sambung sekolah lagi..tamo sedih2 tau.. alhamdulillah..semoga minat alisha untuk belajar akan berterusan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam cma... thanks... harap2 dia ok la...

      Delete
  4. Sian Alisya... Mesti dia rindu kawan2 dia... yelaa, 6 bulan tu pun kira lama juga tu... :)

    ReplyDelete
  5. alahai nk buat cmna takde rezeki alisya..ni pun byk betul dia dah hafal..bagus alisha ni..agaknya boy mmg camtu kan..anak sy aiman pun sama,tak ketuk tak jalan..girl ni rajin..macam afia plak tak padan dengan umo setahun,bukak buku membebel baca.hehe

    ReplyDelete
  6. Alaaaa cian alisya baru 4 thn tp dah pandai baca doa2 mcm tu mmg kanak2 bijak ni rajin belajar auntie Jm nk baca doa solat dhuha pun masih tgk buku malu sama alisya lah :-) so cute. Semoga beliau menjadi anak yg soleh amin

    ReplyDelete
  7. cian alisya... x pe mgkn rezeki alisya lbh baik lps ni

    ReplyDelete
  8. dia minat bersekolah tu
    tu yang teringat aje apa aje aktiviti di sekolah
    tuk budak seusia, kira bijak tu kak si alisya ni

    ReplyDelete
  9. Kesian jugak kat Sya tgh semangat bersekolah tetiba sekolah tutup pulak....tak pelah Sya....Sya boleh Raya lama hehe

    ReplyDelete
  10. Salam sis..sis boleh share tak di mana sis hantar kelas mengaji di bukit katil tu?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...