Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, July 01, 2014

Resipi Mudah: Ayam Masak Merah

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam 3 Ramadhan,

Hari ni saya nak share resipi ayam masak merah yang biasa saya buat. Ayam masak merah ni sedap dimakan dengan nasi tomato, nasi minyak... pulut kuning pun boleh... 

Bahan-bahan:

8 ketul ayam (saiz kecil) -
2 cm kulit kayu manis
1 batang serai (dititik)
6 biji bawang merah (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji bawang besar (hiris kasar)
2 sudu besar cili kering kisar 
1 biji tomato (potong kecil) - (kalau takde buah tomato, boleh pakai sos tomato 1 sudu besar)
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar gula melaka (kalau tak de gula melaka, pakai gula pasir pun boleh)
1 sudu teh asam jawa xtra Adabi
Garam
Serbuk kunyit
1/2 atau 1 cawan air (untuk kuah)

Cara membuatnya:

1.  Perapkan ayam dengan garam dan kunyit. Goreng ayam separuh masak dan ketepikan.

2. Tumis kulit kayu manis dan serai sehingga naik bau. Masukkan bawang merah dan bawang putih, masak sehingga kekuningan/layu.

3. Masukkan cili kering kisar, masak hingga naik minyak. Kemudian masukkan buah tomato kacau/tekan sehingga buah tomato lumat. Masukkan sos cili. Kacau sebati.

4. Masukkan gula melaka dan asam jawa. Tambahkan air. Biarkan sedikit mendidih.

5. Masukkan bawang besar dan ayam yang telah digoreng tadi. Kacau rata.

Siap!

Selamat mencuba! (✿◠‿◠)

* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


9 comments:

  1. Errmmm... macam senang jerr... :D nak try gak nanti...

    ReplyDelete
  2. yang ni saya biasa buat
    lain sikit aje resepi nyer
    en suami suka =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tulis resipi nmpk renyah pulakkan? Padahal simple je kan yana.. hahaha

      Delete
  3. Makan ngan nasi minyak sedap nie...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...