Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, August 05, 2014

Pak Wan Dalam Kenangan

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Lewat petang tadi saya terbaca satu artikel tentang kemalangan maut di Kuantan... Satu ayat yang menarik perhatian saya adalah "pemandu bas kolej" yang maut, namanya Wan Mohd Shah Wan Ramli... Dalam kepala saya terfikir, ada dua kolej di Kuantan... satu Kolej IKIP tempat saya bekerja dulu dan Kolej Shahputra. 

Teringat akan Pak Wan, driver bas IKIP... Lalu saya mencari lagi info di merata tempat... Tidak lama kemudian, gambar sebuah bas IKIP yang terlibat kemalangan memenuhi timeline FB saya... Sah bas Kolej IKIP...!!! Terus saya Whatsapp Eiyta... untuk minta kepastian... Dalam hati, mengharapkan bukanlah Pak Wan... Namun Eiyta maklumkan, benar Pak Wan lah yang terlibat dengan kemalangan maut tu... Sedihnya rasa hati, namun Allah lebih menyayanginya...

Gambar dari FB Kuantan

Tak sangka begini akhiran hayat Pak Wan... digilis dengan tayar belakang bas yang biasa dipandunya... http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Lelakihancurkepaladigilistayarbas/m/mArticle

Pak Wan yang saya kenal, segak dan sangat murah dengan senyuman... Pak Wan adalah antara orang awal yang saya jumpa masa mula bekerja di IKIP... dan dialah antara orang yang sering 'menemani' saya bersarapan di cafe IKIP (maklumlah, masa mula-mula masuk kerja kita akan ambil masa untuk sebati dengan persekitaran... masa tu pun belum ada kawan... so seorang dirilah ketika bersarapan...)

Pak Wan pada saya bukanlah jenis yang banyak cakap... tapi bila dia start bercakap... kita akan rasa keakraban seperti seorang ayah...

Sedari mendapat berita tersebut, ramai students yang update status tentang kebaikan Pak Wan... Sekali sekala, buat saya menitis air mata... Saya boleh katakan Pak Wan adalah antara pemandu bas IKIP yang disayangi students. Pak Wan tak pernah berkira dengan sesiapa... walau hanya seorang student yg perlu dihantar ke hostel, Pak Wan tetap akan hantar... Baiknya hati Pak Wan...

Arwah Pak Wan (kanan)
Gambar dari FB IKIP International College

Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham Pak Wan Mohd Shah Wan Ramli... Moga ditempatkan bersama para solihin... Sesungguhnya dariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali...

Nota kaki: Geram bila baca komen-komen keyboard warriors yang menyalahkan Pak Wan yang kononnya memandu lajulah, tak mengikut peraturan jalan rayalah... tak pakai seat beltlah... macam-macam!!! Anda tak kenal Pak Wan... dia adalah antara pemandu yang sangat berhemah... Kebanyakan students suka naik bas yang dipandunya... Apa yang jadi tu adalah ketentuan Allah... ajalnya memang dah sampai... dan kemalangan ini adalah asbab pemergiannya... Daripada menulis komen yang negatif, lebih baik kita sedekahkan Al-fatihah buatnya... Allah... :'(

17 comments:

  1. Alfatihah buat Pak Wan..melihat gambar pun sudah teserlah kebaikan orgnya.semoga ditempatkan dikalangan para solihin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan PK... Memang sangat2 baik orangnya...

      Delete
  2. Salam takziah buat Pak Wan... Semoga arwah tenang di sana...
    Begitulah generasi IT zaman sekarang... terlalu berani mengomen di ruang komen dan jadi keyboard warriors... Haish, senang2 jer dapat dosa kering.... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan nur... dorang ni spesis tak tau takut agaknya...

      Delete
  3. al fatihah..semoga Allah ampunkan segala dosa arwah dan tempatkan diklgn mereka yg beriman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin... tq norma... begitulah harapnya...

      Delete
  4. Al Fatihah utk PakWan.. Sedih, susah nak tidur asyik teringt kejadian menyayat hati tu.. Terfikir jugak kalau terjadi pd diri sendiri. Allahurabbi..

    Semoga Allahyarham ditempatkan di kalangan org beriman.. Ramai yg syg dia..

    ReplyDelete
  5. sedihnya...
    al-fatiha buat p.wan..
    moga rohnya dicucuri rahmat...

    ReplyDelete
  6. Al fatihah buat Arwah Pak Wan... semoga rohnya dicucuri rahmat Ilahi. Amin

    ReplyDelete
  7. Alfatihah...sedih membaca kisah Pak Wan. Semoga Pak Wan tenang bersama Pencipta. Tengok gambar tu nampak air muka Pak Wan yang tenang..

    ReplyDelete
  8. Al Fatihah....dariNya kita datang....kepada Nya kita kembali....

    ReplyDelete
  9. Alfatihah buat Pak Wan. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.

    ReplyDelete
  10. kakak, memang sedih. Sy dalam kelas bila dapat berita. Kebetulan sedang buat test. Keluar air mata saya. Bila pelajar tahu, mereka sudah tidak senang hendak jawab test. Mereka sendiri sangat terkesan apatah kita yang sudah lama dengan mereka. Seingat saya, arwahlah yang sering bantu saya bila saya berpindah rumah. Memang sangat akrab dengan kita.

    Ia, orang baik, tentulah tempatnya baik disisi Allah. In shaa Allah.

    Naik marah juga saya dengan keyboard warriors tu. Mereka tidak kenal arwah, jadi jangan mengada - ada cerita tidak betul.

    ReplyDelete
  11. saya ada cerita pasal ni pada suami
    saya kata kesian, takdir dia nak mati cara begitu
    rupanya akak kena dengan dia
    takziah dari saya

    p/s-nama pun keyboard warriror kak, kadang mereka tak tahu apa-apa. menyerlahkan lagi kebodohan mereka

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...