Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Thursday, October 18, 2012

Lipat Plastik, Jimat Ruang!

Bismillahirahmannirrahim
Assalamualaikum & salam ziarah,

Perasan tak, kita akan dibekalkan dengan beg plastik setiap kali membeli barang? Walaupun satu barang! Even barang yang kecil! (kalau hari Sabtu pun, rata-rata dari kita sanggup bayar 20 sen untuk sehelai beg plastik)

Apa yang kita lakukan apabila barang dah dikeluarkan dari beg plastik tu? Plastik tu buang je dalam tong sampah? Atau sumbat dalam laci? Atau... 

Plastik ni bila kita simpan... makin lama akan banyak... dan akan 'makan ruang' jika tidak disimpan dengan betul. Maka laci yang besar akan penuh dengan plastik yang disumbat, walaupun cuma ada 10-15 helai... Lebih parah lagi apabila kita terpaksa kirai satu persatu untuk memilih saiz beg plastik yang kita mahukan...

Dalam post kali ni, saya nak share bagaimana saya simpan beg plastik yang boleh jimatkan ruang dan memudahkan saya memilih saiznya setiap kali saya memerlukannya.

Ratakan plastik macam ni...


Lipat dua...

Lipat lagi sekali...
Lipat bahadian bawah plastik menjadi bentuk 3 segi...
Lipat hingga ke hujung pemegang beg plastik...
Selitkan lebihan plastik ke dalam lipatan yang sebelumnya...
Ha... dari lipatan anda boleh tahu saiz plastik tersebut... :)
So, bolehlah di simpan dalam laci...
Saya tak de laci, jadi saya simpan dalam ni je...
 
Jom lipat plastik!! (^_^)

12 comments:

  1. Wilma pun amalkan lipat plastik kat rumah ^_^
    Sampaikan nenek Wilma pun minta ajar...
    Semak katanya kalau dibiarkan plastik tu tak berlipat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?! kalau tak lipat mmg penuh jadinya...

      Delete
  2. Nas pun lipat plastik jgak kat bila kat asrama..lpas tu msukkan bwh tilam..jimat space..bla nak gna ambik jela..cntik lgi.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?1 yang penting senang tgk saiznya... bila dah lipat...

      Delete
  3. a'aa kalu lipat camni mmg jimat ruang kan.. tingat nenek saya, dia buat camni lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la... mula2 simpan renyuk2 gitu... tapi lama2 dia jadi makan space... so solution dia mmg kena lipat la...

      Delete
  4. kat asrama dulu, saya letak bawah tilam..hihi..kalau tak lipat kecik, saya bentang elok-elok, letak bawah tilam..bila nak guna, tengok-tengok cantik je macam plastik baru..dah tak kedut kedut..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah kan... sebab kita pakai sekejap je.. bila kita simpan, mmg dia akan nampak elok... :D

      Delete
  5. wah bagusnyer...saya main ponyok jer...so lepas ni boleh la buat gini gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dulu pun pakai sumbat je.. sekarang ni lipat... jimat space...

      Delete
  6. rajinnya.. saya main poyok je masuk dalam satu plastik yg lain :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. syiela... rumah akak ni.. sempit... tak byk ruang... so mmg kena rajinkan diri... huhuhu

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...