Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Tuesday, May 06, 2014

"Esok Je Sambung..."

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Minggu ni Adam Faris ada ujian PBS... Bermula semalam sehingga Khamis akan datang... Untuk pertama kali berdepan dengan anak-anak yang akan menduduki peperiksaan, saya memang gementar lebih!

Sejak tahu Faris akan menjalani Ujian PBS saya ajar dia berdoa, untuk menunjukkan kebergantungan dan pengharapan pada Allah... (Ulangkaji tu semestinya perlulahkan?! Untuk ulangkaji saya ada belikan beberapa buku kerja untuknya membuat latihan... Walaupun selalu "bergaduh" dengan Faris... Tapi dia tetap juga buat latihan...)

Faris: Kenapa kena doa Mama?

Saya: Sebab Faris nak ujian... Kena minta Allah bagi kemudahan untuk Faris jawab soalan nanti... (basically Faris memang tak tahu lagi apa itu ujian, apa effect ujian dan apa jua tentang ujian... Yang dia tahu, pergi sekolah, belajar dan balik! Itu je..)

Faris: Tapi Faris tak tau macam mana nak doa...

Saya: Ikut mama baca... Ya Allah ya Tuhanku, Kau ampunilah dosa guru-guru yang mengajarku... Limpahkanlah rezeki dan kesihatan buat mereka... Ya Allah Ya Tuhanku, bukakanlah pintu hatiku, permudahkanlah bagiku untuk menjawab soalan-soalan ujian nanti. Sesungguhnya aku telah berusaha dan kepadaMu lah aku memohon pertolongan. Amin ya rabbala'lamin...   

(Faris ikut saya baca doa di atas dan mengaminkan...)

Faris:  Eh tak sebut SK Seri Duyong pun? Lagi sekali mama... (dia nak nama sekolahnya dimasukkan dalam doa tu...)

Saya: Ya Allah ya Tuhanku, Kau ampunilah dosa guru-guru yang mengajarku... Limpahkanlah rezeki dan kesihatan buat mereka... Ya Allah Ya Tuhanku, bukakanlah pintu hatiku, permudahkanlah bagiku untuk menjawab soalan-soalan ujian PBS, SK Seri Duyong nanti. Sesungguhnya aku telah berusaha dan kepadaMu lah aku memohon pertolongan. Amin ya rabbala'lamin...      

Faris: Amin...

Itu cerita lebih kurang seminggu lepas...

Semalam masa jemput Faris balik dari sekolah, saya tanyakan macam mana ujian yang diambil tu... Senang ke? Susah ke? Boleh jawab ke?

Faris: Susah... Faris tak sempat siap...

Saya: Hah?! Tak sempat siap? 

Faris: Ha ah, Faris hantar... Nanti esok je sambung...

Saya: Hah?! Mana boleh sambung-sambung... Faris kena siapkan semua, baru hantar... 

Faris: Kawan-kawan semua hantar, Faris hantar la...

Aduhai! Tah macam mana la keputusan Faris nanti... Bila saya beritahu encik hubby Faris jawab macam tu... Encik hubby kata, "mesti dia sibuk color! Sebab tu tak sempat siap kot?"

Ye la, mungkin la kot... Faris ni satu masalahnya, dia suka sangat la warnakan gambar-gambar yang ada dalam kertas... baik buku aktiviti sekolah dia, buku latihan yang saya beli... Hm... Faris... Faris... Harap-harap, hari ni dia sempat jawab semua soalan...

* * *

Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


6 comments:

  1. heheheh pandai2 faris je yek bleh smbg2 ujian hehehe

    ReplyDelete
  2. hehehe,,itu biasa Nora...anak yang exam..mak yg gabra lebih...hehehe

    ReplyDelete
  3. PBS pun ada periksa yer NK? Saya pun tak tahu sgt pasal penilaian sekolah skrang ni..
    Apa2 pun, moga Faris dapat jawap soalan dengan baik :)

    ReplyDelete
  4. kelakarlah Faris, boleh plak nak sambung esok yea, hi hi

    ReplyDelete
  5. ouchhh.. serius dia masih tak faham apa itu ujian.. huhu takper2 first time ni

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...