Nuffnang Ads

Bookcafe

Agoda Ads

Friday, May 30, 2014

Sluarwer?!

Bismillahirrahmannirrahim
Assalamualaikum dan salam ziarah,

Semalam saya buat ulangkaji dengan anak-anak... Ye la... Takkan cuti sekolah buku pun cutikan...?!

So, Adam Faris kena buat 10 muka surat latihan ejaan suku kata... Dia pun masih lemah bab-bab mengeja ni... Walaupun sebutan satu-satu perkataan tu lancar... Tapi dia masih belum mahir mengeja.

Sambil-sambil Faris buat latihan, saya ajar juga Alisya mengenal gambar-gambar dalam buku yang baru dibelinya...



Saya: Sun... 

Alisya: Sun... Matahari

Saya: Pandai... Ni? (sambil tunjuk gambar kucing)

Alisya: Cat... Kucing... Miaw... Miaw... (Dia tahu sebab dalam buku dia yg lain ada gambar kucing, selain kucing, dog, elephant dan beberapa binatang lain dia dah tahu dalam BM dan BI serta bunyinya...)

Saya: Pandai... Ok ni... FLOWER...

Alisya: Sluarwer...

Faris yang tengah buat latihan pandang saya dan kemudian ketawa...

Saya: Bukan sluarwer... FLOWER (saya sebut satu-satu..)

Alisya: Sluar... wer!

Alisya berusaha betulkan sebutannya... Yang Abangnya boleh pula gelak guling-guling... Kelakar sangat dia dengar adiknya salah sebut...

Lama juga Alisya tak dapat sebut dengan betul... Tapi dia usaha juga... Dia tetap sebut dan sebut lagi... Ada la dalam 15 minit ulang sebut... Akhirnya dia berjaya sebut dengan betul...

Alisya: Mama, Alisya dah tau dah... FLOWER...

Saya: Yey, pandai... (sambil kami berHi-5)

Kesian Alisya... Sangat berusaha belajar perkataan baru... Mujur dia rajin dan cepat belajar...

* * *
Berminat untuk menjana pendapatan dengan Tupperware Brands? 
Hubungi/SMS/Whatsapp Nora 0193441384 atau Kamarul 0126526556.


13 comments:

  1. Haha... Sluar wer... Ingat kan seluar pak we... Mueheheh

    ReplyDelete
  2. walaupun kena ketawa dgn si abg alisha usaha juga nk sebut dgn betul.. smoga rajin belajar nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la... kuat semangat belajar si alisya ni... :)

      Delete
  3. hehe...ni yang buat aktiviti belajar jadi seronok =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg seronok ajar anak2 kosa kata... kadang2 terkekek2 tergelak... hahaha

      Delete
  4. Haha....dah namanya budak mmg tergeliat le lidah nak menyebutnya....mcm org tua tua...gitulah ye....Rajin anak beranak ni ulang kaji cuti sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena la ulangkaji... kalau tak asik la dok ngadap tv.. huhuhu

      Delete
  5. Replies
    1. hahahah saya pun gelak gak... tapi kesian gak tgk dia... usaha menyebut tu...

      Delete
  6. hahaha sebutan tak jelas lagi kan.. rajin mentelaah.. hehe

    ReplyDelete
  7. hehe..amboi lau salah sebut jadi bahan dah ye.. ^o^

    ReplyDelete
  8. Cute aje bunyi flo-wer jadi sluar-wer. Boleh bayangkan kenapa si Abang rasa nak gelak :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...